Öluff i Kroatien

Här kommer en liten sammanfatnning av vår resa till Kroatien!
Planet till Tyksland gick på förmiddagen den 15/6, där vi mellanlandade. Vi flög sedan vidare till Split i Kroatien, där vi tog en färja till den första ön vi skulle besöka. Total flygtid var bara tre timmar, så det var väldigt skönt. Efter lite mat i Split gick vi direkt till färjan som tog oss till den första ön - Vis.
På Vis hade vi inte så tur med vädret. Det var mulet varje dag när vi vaknade, men sken sedan upp i nån timme på eftermiddagen, innan det blev igenmulet igen. På ön hyrde vi bil och åkte runt och såg lite utav den. Väldigt fin ö och det var så cool utsikt när man åkte högst upp i de gröna bergen. Varje dag när vi gick ner till hamnen gick vi förbi en låda med ca 15 kattungar i. Man såg att de flesta hade inflamationer i ögonen och mammorna hade både halva ben och öron, eller så saknade dem ett ben helt. Så hemskt att se, ville bara ta hem alla och ta hand om katterna. Jag tror att vi stannade på Vis i fyra nätter. Bilden längst ner är på den lilla båten som tog oss vidare till Hvar, lite skillnad emot färjan! Lite mindre än en timme tog det ungefär mellan varje ö, så det var lagom långt.
När vi kom till Hvar vände vädret helt. Vi solade och badade massor, hyrde båt en dag och åkte runt till fina stränder och då hittade vi även den första sandstranden. Även på den här ön hyrde vi bil en dag och åkte till tre olika stränder. Hvar hade också en jättemysig hamn och stad med massor utav gränder med mysiga restauranger. Hvar var den största ön vi var på och även "festön". På alla öar bodde vi i små lägenheter eller på väldigt små gulliga hotell, inte några stora lyxhotell direkt men det är det som gör att det blir så annorlunda och mycket mysigare än på en vanlig charterresa. Vi lånade poolen ifrån ett jättefint hotell hehe, havet hade lika fint vatten som poolerna!
Brac var den sista ön vi var på. Antingen fyra eller fem nätter vart det där, precis som på Hvar. Totalt var iallafall borta i 15 dagar. På Brac badade vi bland annat på den kända stranden Zlatni Rat som var otroligt lång med massor av människor tyvärr. Annars fanns där både Fruit Land som hade så otroligt goda smoothies och även ett vattenland som hade en bana som liknade den i Wipeout. Helt omöjligt att ens gå rak på den där hala banan och jag ramlade i hela tiden, höll på att drunkna av allt skratt. Sjukt kul var det att testa. Vi hyrde cab här med och åkte runt till bland annat vingårdar och olika hamnar.
Efter Brac åkte vi färja tillbaka till fastlandet där vi bodde en bit utanför Split på ett stort och fint hotell, som inte alls var som dem tidigare, i en natt. Dagen efter hann vi bada fram tills på eftermiddagen innan en taxi tog oss till flygplatsen. Vi åkte direktflyg hem vilket är mycket skönare, tycker jag, än med mellanlandning.

Hela resan var så himla soft, Kroatien är så fiiint och man kunde verkligen njuta och ta det lugnt hela tiden. Man ser så mycket mer när man åker runt till massa olika ställen jämfört med när man bara är på hotellet. Vill tillbaka!